fredag, mars 17, 2006

sudoku og sånn

Jess da, måtte bare teste ut det her med bilder og slikt..
Og når man først er i gang kan man jo alltid skrive litt om det som er på bildet.. eller, det viktigste på bildet (altså, ikke meg , men sudoku boka!)

Sudoku er nemlig en meget fascinerende greie..
Det begynte som en helt vanlig sånn greie, eller hva man skal kalle det. . Sånn som bare var der, mange prøvde og ekstremt mange ble hekta på det av en eller annen grunn.
Jeg husker jeg var på sommerleir (okey, det der hørtes ekstremt nostalgisk ut, men det er egentlig ikke det. det var jo bare i sommer :P ) sudoku ble på den tiden sett på som noe vanskelig og matematisk.. du skulle være tallfantast for å få til det..
Jeg husker jeg også prøvde den som var i dagbladet eller noe, men skjønte ingenting, så ga opp lovlig fort. Det kan forøvrig også ha en sammenheng med at man hadde fått litt lite søvn den uka.. *host*

Uansett, sudoku ble jo bare mer og mer populært, men fortsatt noe som på en måte bare var der.. Så ble det jul, romjul og nyttår, og det er der det jeg egentlig skulle skrive om begynner.. hvordan jeg ble hekta på sudoku..

Jeg er ganske flink til å se og å være moralsk støtte, så etter å ha sett på andre løse hundreogørten sudokuer tenkte jeg for meg selv når jeg kom hjem at nå skulle jammen jeg prøve også. som tenkt så gjort..
og plutselig, sånn helt poff var jeg også hekta på sudoku.. jeg lette etter sudouer overalt (Spesielt de lette ; ) og løste de.. så glemte jeg det litt før jeg fant igjen en litt før vinterferien og når jeg skulle ut på tur gikk jeg til anskaffelse av en sudoku-bok.
Om det var et godt eller dårlig kjøp i forhold til andre ting jeg skulle ha gjort skal forbli usagt, men jeg har ihvertfall brukt boka. Og har nå løst både lette, middels og et par vanskelige..For skulle man få dilla på det her, så lærer man seg også å se etter utfordringer etterhvert, og etter noen frustrerte runder hvor du tygger på pennen din er det en fair sjanse for at du klarer det også..

Men hva er det egentlig som gjør at man blir så sinnsykt hekta på sudoku? og ikke minst at det er så sinnsykt mange som blir det.
Jeg er veldig usikker på hva det egentlig er, for strengt tatt, det man gjør er jo bare å plassere noen tall, stort sett fra 1-9 , hist og pist og passe på at de ikke er like der, der og der..
Kanskje er det fordi det er så enkelt at det er vanskelig?
Fordi man slipper å grave i hodet etter ord som man må med kryssord?
Fordi den har en psykologisk effekt på deg som gjør at du bare MÅ løse en til?

Jeg vet ikke, men jeg føler at dette ble et litt underlig innlegg..
nevermind..
Nå skal jeg løse en sudoku :) Posted by Picasa

4 kommentarer:

Marius sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Sudoku er <3
hihi, ja nå har vi alle fire blogg :D

Unknown sa...

Jøss :O Det ser ryddig ut på rommet ditt jo!!
Har du feber?!?!
*Komme med kald klut*

runya sa...

Det er ikke rommet mitt, det bildet ble tatt hos Jeanette! så er det nevnt..
Men det er faktisk ikke så ille på rommet mitt nå, jeg er ganske god på å rydde når jeg skal få besøk ;)